Publikationen & Vorträge

Peer-reviewte Veröffentlichungen

  • Wolf, A. & Kopiez, R. (wird begutachtet). Development and Validation of the Musical Ear Training Assessment (META).
  • Kopiez, R., Wolf, A. & Platz, F. (2017, im Druck). Small influence of performing from memory on audience evaluation. Empirical Musicology Review.
  • Düvel, N., Wolf, A. & Kopiez, R. (2017). Neuromyths in music education: Prevalence and predictors of misconceptions among teachers and students. Frontiers in Psychology, 8, 629. Klick.
  • Kopiez, R., Wolf, A, Platz, F. & Mons, J. (2016). Replacing the orchestra? – The discernibility of sample library and live orchestra sounds. PLOS ONE, 11(7), e0158324. Klick.
  • Platz, F., Kopiez, R., Hasselhorn, J. & Wolf, A. (2015). The impact of song-specific age and affective qualities of popular songs on music-evoked autobiographical memories (MEAMs). Musicae Scientiae, 19(4), 327–349. Klick.
  • Kopiez, R., Platz, F., Müller, S., & Wolf, A. (2015). When the pulse of the song goes on: Fade-out in popular music and the pulse continuity phenomenon. Psychology of Music, 43(3), 359–374. Klick.
  • Platz, F., Kopiez, R., Lehmann, A. C., & Wolf, A. (2014). The influence of deliberate practice on musical achievement: A meta-analysis. Frontiers in Psychology, 5, 646. Klick.
  • Wolf, A. & Kopiez, R. (2014). Do grades reflect the development of excellence in music students? The prognostic validity of entrance exams at universities of music. Musicae Scientiae, 18(2), 232–248. Klick.
  • Wolf, A., Wolpert, L., & Kopiez, R. Freude am Singen bei 10- bis 12-Jährigen: Möglichkeiten der musikpädagogischen Einflussnahme. Musikpsychologie, 23, 94–115. Klick.
  • Kopiez, R., Platz, F., & Wolf, A. (2013). The overrated power of background music in television news magazines: A replication of Brosius’ 1990 study. Musicae Scientiae, 17(3), 309–331. Klick.
  • Wolf, A., Kopiez, R. & Platz, F. (2012). Der Status Quo der musiktheoretischen Zulassungsprüfung an Musikhochschulen: Eine testtheoretische Analyse. Beiträge empirischer Musikpädagogik, 3(2). Klick.

Vorträge (Auswahl)

  • Die Messbarkeit der musikalischen Hörexpertise, Konferenz der GfM in Kassel, 2017.
  • Prevalence and predictors of music-related neuromyths among teachers and students, Konferenz der ESCOM in Ghent, Belgien, 2017.
  • Entwicklung eines Assessments zur notationsevozierten Klangvorstellung (NESI), Konferenz der DGM in Wien, 2016.
  • Development and first results from the Musical Ear Training Assessment (META), Konferenz der ICMPC in San Francisco, USA, 2016.
  • The development of an assessment for notation-evoked sound imagery, Konferenz der ICMPC in San Francisco, USA, 2016.

Weiteres

  • Nur wer übt, kann’s überhaupt. Welche Faktoren beeinflussen musikalisches Können? Teilnahme am Science Slam Hannover, 2014.
  • Die Messung von Musikalität. Wer darf studieren?, Teilnahme am Science Slam beim November der Wissenschaft in Hannover, 2012.
  • Kopiez, R., Platz, F., & Wolf, A. (2016). Über die heilsame Wirkung der Nostalgie. Neue Zeitschrift für Musik, 177(1), 31–33. Klick.